
Telemetriantenne ved Andøya Space Center (Foto: NAROM)
NAROMs strategiske plan for perioden 2018 – 2022
Visjon
World Class Space Education
Målgrupper
- Lærerstudenter, lærere og lærerutdannere
- Elever i grunnopplæringen
- Studenter innen relevante fagområder på høyere nivå
- Allmenheten/folk flest
Mål
NAROM skal:
- være en sentral og nyskapende aktør i myndighetenes satsing på real- og teknologifag
- styrke samarbeidet med norsk romindustri og romforskning, samt være et viktig bindeledd mellom industri og utdanning
- være en attraktiv samarbeidspartner nasjonalt og internasjonalt innen romrelatert opplæring og sette standard på hvordan romrelatert opplæring kan utføres
- være premissleverandør i arbeidet med bærekraftig utvikling med fokus på relevante romprogrammer spesielt innen klima og miljø
- gjennom målrettet og strategisk kommunikasjon nå ut i samfunnet om romvirksomhetens nytte og betydning
- være innovativ med å tilby aktiviteter innen Andøya Space Center sine nye og fremtidige satsningsområder som satellitt, droner m.fl.
- i Romskipet Aurora tilby spennende læring og opplevelser om verdensrommet for elever, studenter, lærere og folk flest
Strategiske føringer
NAROM skal nå sine mål ved å:
- tilby spennende læringsaktiviteter knyttet til kompetansemål i aktuelle læreplaner
- demonstrere hvordan verdensrommet kan fascinere og brukes i arbeidet med å øke interessen for real- og teknologifag i utdanningen
- bidra med relevant innhold til utvalgte fag i utdanningen på alle nivå
- bidra i kompetanseheving av lærere innenfor real- og teknologifag
- bidra med innhold og aktiviteter i samarbeid med kommuner med særskilt satsning på real- og teknologifag
- bidra med innhold og aktiviteter i samarbeid med talentsentrene for realfag
- utnytte ressursene, rominfrastrukturen og den strategiske beliggenheten ved Andøya Space Center ved å legge til rette for spennende og relevante feltaktiviteter
- bidra og legge til rette for spennende og relevante læringsaktiviteter knyttet til de nye satsingsområdene rundt satellitter og droner ved Andøya Space Center
- i utviklingen og gjennomføringen av læringsaktivitetene trekke veksler på profilerte romforskningsprosjekter ved Andøya Space Center, ALOMAR og Norge for øvrig
- samarbeide aktivt med norske romindustri- og forskningsmiljøer for å synliggjøre nytten og anvendelsen av romvirksomheten for næringsliv og samfunnsliv
- utvikle og gjennomføre læringsaktiviteter rundt om i landet knyttet til relevante kompetansemål i aktuelle læreplaner
- bruke praktiske øvelser for å demonstrere anvendelsen og nytten av kunnskap i realfag
- markedsføre og synliggjøre relevante læringsressurser for målgruppen
- bruke fleksibel læring (e-læring) for å nå ut med relevante undervisningsprogrammer for målgruppen
- ha en moderne, tilpasset og effektiv kommunikasjon
- ha et nettverksarbeid generelt, og samarbeide med de øvrige nasjonale sentrene (Naturfagsenteret, Matematikksenteret og Nasjonalt senter for realfagsrekruttering), vitensentrene, talentsentrene,
- realfagskommunene, Newton-rommene, Utdanningsdirektoratet, skoleeiere, kompetansenettverk for lærere, ESA/EU, m.fl.)
- ha et godt og positivt læringsmiljø som fremmer gode læringsprosesser og øker deltakernes faglige prestasjoner
- på en systematisk måte ha fokus på fornyelse av innholdet i kursene og pedagogisk praksis
- ha faglærere og veiledere (interne og eksterne) som er kunnskapsrike, faglig-pedagogisk dyktige og kreative
- tilrettelegge for relevant kompetanseutvikling hos medarbeiderne og ha et attraktivt arbeidsmiljø for motiverte og ressurssterke personer