Pedagogisk plattform

CaNoRock-deltaker holder en studentrakett utenfor Andøya Space Center (Foto: NAROM)

Vår pedagogiske plattform vil være et viktig hjelpemiddel i arbeidet med å virkeliggjøre visjonen «World Class Space Education».

NAROMs læringssyn:

Kursdeltakere skal få en trygg og positiv læringsopplevelse som gir økt kunnskap og motivasjon til å bruke verdensrommet i undervisningen, samt lære mer om verdensrommet.

  • tilstrebe å bygge på kursdeltakernes erfaringer og forkunnskaper
  • å lære noe grundig og med god forståelse forutsetter aktiv deltakelse
  • læring skjer i møtet mellom kursdeltakernes læringsstrategier og faglærerens undervisningsstrategier
  • refleksjon over egen læring er avgjørende for faglig forståelse og mestring
  • innsikt i egne læringsprosesser og bruk av læringsstrategier, bidrar det til økt faglig forståelse og mestring
  • fokus på dybdelæring der det utvikles en helhetlig forståelse av faget og sammen-hengen mellom fagene

NAROMs pedagogiske tilnærming- og praksis:

Utforskende læring ved bruk av varierte arbeidsmetoder med klare læringsmål og refleksjon.

  • undervisning som anvender varierte læringskilder og metoder som stimulerer til engasjement og nysgjerrighet
  • fokus på praktiske læringssituasjoner, og i samspill-/dialog med andre
  • refleksjon individuelt og i gruppe
  • tydelig kommunikasjon av læringsmål og læringsutbytte

NAROMs læringsmiljø

Et godt og positivt læringsmiljø er viktig for å fremme gode læringsprosesser, og dette har betydning for den enkelte kursdeltakers mulighet til å øke sine faglige prestasjoner.

Læringsmiljøet i våre kurs og aktiviteter skal kjennetegnes av:

  • tillit, inkludering og aktiv deltagelse
  • samhandling og refleksjon, og hjelp til å forstå sammenhenger
  • arbeidsmåter hvor det blir gitt muligheten til å utforske og planlegge eget arbeid
  • utfordringer og mestring, og det skal være trygt å gjøre feil

NAROMs faglærere og veiledere

Faglærere og veiledere (interne og eksterne) er svært viktige for kursdeltakernes læring og mestring, og kjennetegnes av å være kunnskapsrike, faglig-pedagogisk dyktige og kreative.

NAROM forventer at de:

  • er faglig kompetente, og tar ansvar for å være faglig og fagdidaktisk oppdatert
  • har en utforskende tilnærming til egen praksis
  • møter kursdeltakerne med tillit og respekt
  • utfordrer, motiverer og oppmuntrer til læring
  • legger til rette for aktiv medvirkning, refleksjon og utforskende arbeidsmåter
  • gir vurdering mht læringsmålet, og i form av støttende tilbakemeldinger underveis
  • kan inneha flere roller, som leder, veileder, tilrettelegger m.fl
  • har viljen, og evnen til å videreutvikle sine pedagogiske- og didaktiske ferdigheter

NAROMs syn på kursdeltakerne

Våre kurs og aktiviteter har kursdeltakere fra mange land og kulturer.

NAROM forventer at de:

  • har gjort nødvendige forberedelser og holder avtaler
  • har god oppførsel og respekt for andre
  • er aktive- og tar ansvar for egne læringsprosesser
  • tar aktiv del i arbeidet med å utvikle et godt læringsmiljø
  • gir tilbakemelding- og evalueringer

NAROMs fokus på fornying av kurs og pedagogisk praksis

NAROM skal på en systematisk måte ha fokus på fornyelse av innholdet i kursene og pedagogisk praksis. Et viktig hensyn er at kursene skal fungere over tid og ikke være statiske.

Dette betyr:

  • systematisk gjennomgang av tilbakemeldinger og kursevalueringer
  • vi tilpasser oss til et fags utvikling og dets kjerneelementer
  • vi skal kontinuerlig vurdere muligheter for utvikling- og videreutvikling av teknologi, aktiviteter og ressurser
  • vi skal kontinuerlig utvikle oss for å finne gode løsninger mellom «åpne- og lukkede undervisningssituasjoner»
  • vi sammen skal støtte hverandre i arbeidet med å videreutvikle den enkeltes pedagogiske- og didaktiske kompetanse
  • vi skal ha en utforskende tilnærming til egen praksis