fbpx

Astronautskole i Solvang barnehage

Barn undrer seg og filosoferer hver dag over store og små spørsmål. Solvang barnehage på Frosta valgte verdensrommet som tema på grunn av spørsmål og interesse fra barna. Pluss at verdensrommet inspirerer til undring, kreativitet og fantasi!

Solvang barnehage hadde verdensrommet som tema

NAROM har god kontakt med barnehager og skoler i hele landet, og noen ganger blir vi veldig imponert og inspirert av hva skoler/barnehager finner på med verdensrommet som tema. Vi spurte Solvang barnehage på Frosta om de kunne tenke seg å skrive litt om hvordan det var å ha verdensrommet som tema i deres barnehage, håper det kan være til inspirasjon for mange. :-)


Hvordan kan vi voksne utfordre barna til å tenke selv? Hva prøver barna å forstå? Vi har lagt barnas undring som utgangspunkt for dette prosjekt.

Refleksjon sammen med barna, undring og utvikling

  • Hvorfor er det mørkt i verdensrommet og lyst på jorda?
  • Hvor blir lyset av før det når jorda?
  • Hvorfor er det dag og natt?
  • Hvorfor kan man se månen og sola samtidig noen ganger?
  • Hvorfor faller ikke de menneskene på bunnen av jorda av?
  • Hvorfor har vi vinter?
  • Hvorfor er det mye vann i fjæra noen ganger?

Så hva kan man lære ved å ha verdensrommet som prosjekt?

Tid, avstand, størrelse, årstider, døgn, farge, form, språk, matematikk, biologi, undring, filosofi, system, sammenhenger, teknikk, forskning osv. Lista er lang.

Noen spørsmål finner barna selv svar på, andre ganger spør de oss voksne. Noen ganger finnes det ikke noe konkret svar og noen ganger må vi voksne spørre andre voksne om hjelp til å finne svar.

Vi har vært heldige og fått svar fra romingeniører, Teddynauten og Canadian Space Agency. Artig for barna å bli tatt på alvor og få svar på det de lurer på. Vi har prøvd å følge med på hva som skjer i verdensrommet, som for eksempel på den internasjonale romstasjonen og måneformørkelser.

Hele barnehagen har jobbet med verdensrommet som tema

Det er ikke bare de eldste barna som har jobbet med verdensrommet. Vi tilpasser etter alder. De yngste har vært svært opptatt av jorda, månen og sola etter at vi startet dette prosjektet. Det nære og kjære. Sol, lys, natta, stjerne, måne. 2 åringen som kikker til en side roper og peker «måne». Snur seg og roper og peker «sola»! For neste dag å oppdage at «sola bort».

Det er viktig å bruke begrep barna kjenner fra før når vi forklarer. Det er lett å forstå at månen ikke har eget lys men at den kan lyse allikevel fordi den er som en refleks. Og at månen også er som en magnet som trekker til seg vannet slik at vi får flo og fjære.

De fysiske rommene våre gjenspeiler prosjektene med utstillinger av planeter, solsystem og romvesener, både «ekte» og selvlaget. Vi har sett på hva andre kulturer har tenkt om himmellegemer og verdensrommet, vi har hørt ulike eventyr og sunget sanger om sola, stjerner og månen. Blinke Blinke Stjernelill, Åkken Bom og planetsangen er en gjenganger i barnehagen. Vi ser på globusen, bilder og meteoritter. Tenk å få holde en bit fra verdensrommet i hånda si!

Eget kontrollsenter og astronautskole for barna

Vi har bygget romskip/kontrollsenter. Vi var heldige å fikk mye utstyr fra foreldrene. Der reiser barna til verdensrommet, romvesener har flyttet inn og det har til og med vært med tidsreiser… 

Vi har hatt verdensromfest med besøk fra verdensrommet og barna har laget egne planeter og romvesener. På noen planeter bor det kun pingviner og på noen planeter lukter det fis og regnbuer.

Vi har hatt astronautskole. Der har barna blant annet måtte gjennomføre ulike fysiske tester, spist som en astronaut, kjent på hvor vanskelig det er å jobbe med store hansker og vi har gjennomført samarbeidsoppgaver. For i verdensrommet må man være sterk og man må samarbeide. Vi har også laget forskjellige raketter og sett på rakettoppskytninger.

Konklusjon

Vi har jobbet med verdensrommet som prosjekt i 2 måneder og det har vært morsomt. Gøy for store og små, og det er utrolig hvor mye barna og vi har lært. Prosjektet har også vært bakgrunn for vår markering av barnehagedagen «Jeg lurer på» og synlig på barnehagens egen side på facebook. Vi jobber videre med andre tema som barna er opptatt av, men verdensrommet er med de videre i undringen og leken.

Se flere bilder fra Solvang barnehage på flickr.

Denne artikkelen er skrevet av Åsa Aarmo i Solvang barnehage, Frosta